Filminstructies  rond vallen

 

Conditie en balans

Oefenen voor een betere conditie en balans

Wist u dat u uw algemene conditie kunt verbeteren eenvoudigweg door actiever te
zijn in uw dagelijkse leven? Hier zijn een aantal voorbeelden van activiteiten om in uw dagelijkse leven in te bouwen:

• Loop naar de winkels in plaats van te autorijden
• Loop voor een praatje naar een buur in plaats van te bellen
• Neem de trap in plaats van de lift of roltrap
• Verlaat een halte eerder de bus/tram en loop naar huis
• Wanneer bezoek en familie arriveert ga voor de thee met ze wandelen
• Tuinier als het weer het toelaat

Wandelen is een prima manier om uw algemene conditie te verbeteren.
Probeer op de dagen tussen de oefeningen door te gaan wandelen.
Probeer de afstand die u loopt en de tijddie u aan het wandelen besteedt te vergroten.
TIPS
• Draag comfortabele schoenen en kleding
• Begin als warming-up met rustig lopen.

• Probeer de schouders te ontspannen en de armen rustig heen en weer te zwaaien.
• Bij iedere stap landt de hiel het eerst, vervolgens zet u zich met de tenen af.
• Eindig als een cooling-down door rustig uit te lopen.
• Geniet van het wandelen!

 

30 minuten beweegtips:

Kijk voor goede informatie op de site van het nederlands instituut voor sport en bewegen.

vitaliteitswijzer ouderenacademie.nl

Via de vitaliteitswijzer krijgt een een (zeer) uitgebreide vragenlijst. Na het invullen kunt u zien hoe vitaal u bent ten opzichte van leeftijdsgenoten.

Na  knie of heupoperatie

Oefeningen na een knie- of heupoperatie

Als u een knie- of heupoperatie heeft gehad, is het belangrijk zo snel mogelijk in beweging te komen en te blijven. Dat is goed voor uw herstel.

Er zijn oefenvideo’s die u kunnen helpen bij het bespoedigen van het herstel na een knie of heupoperatie

Pagina met oefeningen die u thuis kunt oefenen Oefenvideo’s Ziekenhuis Bernhoven »

YouTube afspeellijst »

Valpreventie

Thuis oefenprogramma Otago

Otago_oefenprogramma_NL

Het Otago oefenprogramma is een thuisoefenprogramma om val incidenten bij ouderen te voorkomen. Dit oefenprogramma wordt begeleid door een (geriatrie) fysiotherapeut.

Warming up voor het oefenprogramma Otago

Balansoefeningen

Kracht oefeningen voor de benen

Zoek een fysiotherapeut in uw buurt

Brochures van Veiligheid.nl

Veiligheid.nl 

VeiligheidNL zet zich al meer dan 30 jaar in om het aantal ongevallen in Nederland te verlagen. We monitoren alle ongevallen in Nederland en ontwikkelen effectieve programma’s om veilig gedrag te stimuleren – daar waar dat nodig is. Zij hebben diverse mooie brochures ontwikkelt om te voorkomen dat u valt.

Zorg dat u thuis niet valt

Brochure: een goede conditie

folder Fit en Veilig op de fiets: veiligheid.nl

Vraag een deskundige fysio- of ergotherapeut in de buurt voor een valrisicoanalyse.

Zoek een fysiotherapeut bij u in de buurt: 

Een fysiotherapeut kan uw kracht, conditie en balans testen en u adviseren over veilig gebruik van loophulpmiddelen. Zij kunnen met u trainen om zo veilig mogelijk op de been te blijven, maar ook om mee te kijken naar een veilige manier van fietsen.

Zoek een ergotherapeut in de buurt:

Een ergotherapeut kan uw adviseren in aanpassingen bij allerlei dagelijkse activiteiten om zonder valrisico te kunnen bewegen. Zo kunnen zij advies geven over woningaanpassingen, maar ook tips geven over veilig handelen.

Workshops; Hoe doe je dat: veilig lopen met (of zonder) loophulpmiddelen?

Welke workshops zijn er bij u in de buurt?

workshop informatie

Deze workshop  over tips en adviezen bij loophulpmiddelen is gewaarmerkt door de beroepsgroep van fysiotherapeuten en wordt door gekwalificeerde fysiotherapeuten aangeboden in diverse gemeenten door het hele land: voorbeeld Flyer-Workshop-Hoe-doe-je-dat-Lopen-met-of-zonder-hulpmiddelen-.

Klik op de link om te zien waar deze workshops worden aangeboden.

Workshopaanbieders: Hoe doe je dat lopen met hulpmiddelen? 

Graag horen wij als stichting van u, waar uw behoefte ligt aan aanvullende ondersteuning in de vorm van workshops.

U kun dit mailen naar info@samenbeterthuis

De workshops voor in wijk of  buurt die wij graag nog zouden willen “aanjagen” met ondersteuning van de door ons gemaakte video’s :

  • Valpreventie
  • Verzorgen van een naaste
  • Omgaan met een rolstoel en/of trippelstoel
  • Vervoer
  • Omgaan met tilliften

Helpt u ons ook helpen? Mogelijkheid voor doneren/ondersteuning

Gezond bewegen

Websites/apps: gezond bewegen

Websites/apps voor adviezen over gezond bewegen

e-exercise.nl

een beweegprogramma bij artrose.

revalidatieapps over mobiliteit.nl

Deze site geeft een uitgebreid overzicht van apps bij diverse aandoeningen voor op uw telefoon, die u kunt gebruiken om mobiel te blijven.

hierhebikpijn.nl

Door pijn wordt je vaak gehinderd om te bewegen. “Hier heb ik pijn” geeft een check voor de pijn en kan u doorverwijzen naar een fysiotherapeut.

mijnfysioonline.nl

Wordt u belemmerd om gezond te kunnen bewegen? Dan kan fysiotherapie van je eigen online fysiotherapeut een mogelijke eerste oplossing bieden. Informatie vindt u op deze website.

bekkenbodem app

Het ProFundum Instituut heeft ook een App gebouwd: BekkenBodem. Deze is zowel voor Android als iPhone gebouwd en geeft naast informatie ook daadwerkelijk ondersteuning bij de oefeningen. Oefeningen zijn ingesproken zodat iedereen ze op zijn/haar eigen tijd kan oefenen: in de trein, onderweg of waar iemand het ook maar wil doen.